Sbohem žiletko

29. listopadu 2017 v 19:45 | Charlie |  Články
Sebepoškozování je definováno dle wikipedie jako záměrné a opakované ubližování si ve snaze vypořádat se s nepříjemnými duševními stavy. projevuje se zraňováním vlastního těla a je signálem vážného psychického problému, jenž postižený nedokáže zvládnout jiným způsobem.
Sebepoškozování je poměrně velký problém, kterého se těžko zbavuje, obzvlášť proto, že, stejně jako na alkoholu, drogách, herních automatech či cigaretách, na něm vzniká závislost, Při poranění se do těla vyplavují hormony, které dokáží "nakopnout" a snižuje se tak stres a uvolňuje napětí. Kromě toho se rány mohou zanítit, člověk nemusí odhadnout hloubku a může vykrvácet.
Když se řekne sebepoškozování, většina lidí si představí řezné rány od žiletky, ale druhů je několik:
  1. řezání ostrým předmětem
  2. škrábání nehty
  3. mlácení hlavou o zeď
  4. fackování či dávání si pěstí
  5. pálení se cigaretou nebo zapalovačem
  6. vytrhávání si vlasů
Zbavit se tohoto návyku je běh na dlouhou trať. Člověk rozhodně nepřestane ze dne na den a nemá cenu se trestat, když jednou za čas podlehnete nutkání. Lepší je si v tu chvíli říct, že to sice nevyšlo, avšak příště se to povede. Obviňování vám akorát ublíží.
Metod jak přestat je několik a zatímco jednomu pomůže to, druhému zas ono, proto to nesmíte vzdávat, jestliže na první pokus nenajdete něco, co bude vyhovovat vám.
  1. Kreslení po sobě
Možná se teď usmíváte a kroutíte hlavou stejně jako já, když jsem to slyšela poprvé. Každopádně jsou lidé, kterým to pomohlo a za zkoušku nic nedáte. Spočívá to v tom, že jakmile na vás přijde nutkání ublížit si, vezmete si červenou fixu a rány, jenž byste si způsobili ostrým předmětem, si namalujete.


2. Ledová sprcha
Tohle sice není možné praktikovat úplně všude, ale pokud vás nutkání přepadává hlavně doma, je to dobrý způsob jak jej překonat. Stoupnete si do sprchy a několik minut na sebe necháte dopadat ledovou vodu (min. 10 minut)
3. Vypsat se ze svých pocitů
Ve chvíli nutkání si sedněte a vypište se z toho. Co se stalo před tím, jaké pocity máte právě teď, co by vám to přineslo a naopak, jak byste se cítili potom.
4. Sport
Je jedno jaký sport. Hlavní je, aby vás aspoň trochu bavil a nejlépe, aby se odehrával někde jinde, než kde byste měli po ruce předměty, jimiž se sebepoškozujete. Taky doporučuju cvičit pravidelně, protože sport funguje jako dobrá prevence.
Můj tip
Mně pomohla kombinace sportu (workout, brusle….) a omalovánek pro dospělé, při kterých se člověk musí soustředit na miniaturní kousíčky.
Princip odměn
I když je lidský mozek velmi složitá věc, v některých případech funguje na primitivních principech. Jako je například tento. Pokaždé, co překonáte nutkání, dejte si nějakou odměnu. Je jedno v jaké formě, důležité je, aby nějaká byla. Mozek si zapamatuje, že byl odměněn a díky tomu, bude pro vás překonávání dalšího nutkání jednoduší.
  1. oblíbený film/seriál
  2. nápoj (káva, koktejl, džus, kakao,...)
  3. zákusek nebo něco slaného
  4. procházka v přírodě
  5. bublinková koupel
Či cokoliv jiného, co máte nebo děláte rádi
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama